تأملی بر موانع بیداری اسلامی در افغانستان
چهار راه سکوت
چهار راه سکوت مردی که در انتخاب اش حیرت زده شده است
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

 تأملی بر موانع بیداری اسلامی در افغانستان

چکیده

بحث بیداری اسلامی در افغانستان از مباحث پیچیده ای است که زوایای مختلف آن را باید در حوزه تحلیل مد نظر گرفت. با توجه به اینکه افغانستان سرزمینی است که در طول تاریخ خویش گرفتار بحران های بغرنج و خانه براندازی بوده است که روند بیداری اسلامی را در آن کشور به چالش های جدی مواجه ساخته است .

از یک طرف شجره خبیثه استبداد که میوه های تلخ آن دویست سال است که کام فرزندان این سرزمین را زهرآگین ساخته و از طرف دیگر دست درازی های بی رحمانه استعمار خارجی است که پاسداران نهال بیداری را به بند کشیده است. مصلحان و متفکرین که در این عرصه پا گذاشتند هر کدام به نوبه خود با درک شرایط و احوال زمانه خویش رویکردها و نظریات مختلف را مطرح کرده اند که در خور تامل است.

ازآنجائیکه موضوع محوری این مقاله موانع بیداری اسلامی در افغانستان است، باتوجه به میزان بیدارگری در هر جامعه که بستگی به گفتمان های مطرح در آن جامعه دارد، متأسفانه حوزه گفتمانی افغانستان از گذشته تا حال در زمینه های مفاهیم مختلف دینی از جمله علم، جبرگرائی، دین و معرفت دینی، حقوق زن و ... سر از تحجر برداشته است، برداشت های ناپخته و جزم اندیشانه در روند زندگی دینی شان نقش موثری داشته است که پروسه بیدارگری را درآن کشور به چالش کشیده است و ازسوی دیگر نهاد های دینی که وظیفه پخش و ترویج مسایل دینی را دارند مسولانه عمل نکرده اند. از این رو باید با یک برنامه دقیق و فراگیر با این مسله فایق آمد.

بازنگری در مفاهیم دینی، تغییر نظام آموزشی مدارس و دانشگاها، زمینه سازی سفرهای علمی برای علمای افغانستان و ایجاد نهادهای مشترک بین مذاهب مختلف که مسئولیت کار در زمینه وحدت  و همدیگرپذیری را داشته باشد از جمله مسایل مهمی است که می تواند در این روند کمک کنند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 43542
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


Show all


First menu

Second menu

Third menu

Fourth menu

Fifth menu